fbpx

Asamt Starter Crowdfundingkampanje Om 7 Dager

Det er ikke bare-bare å drive startup. Man trenger masse kunnskap og masse penger for å i det heletatt få til noe som helst. Men å få tak i penger er ikke alltid like lett. Derfor skal vi samle inn penger gjennom crowd-funding. Bloggredaksjonen har tatt en prat med Hermund(CEO), for å finne ut hvordan du kan hjelpe Asamt under kampanjen.

Hva er egentlig Asamt?

Hva skal pengene brukes til?

– Helt konkret skal pengene som vi samler gjennom denne kampanjen brukes til å videreutvikle løsningen vår, og markedsføre tjenesten. Dette skal hjelpe oss med å samle de første brukerne. En godt fungerende løsning og noen tusen brukere vil gi oss et godt fundament for å hente inn investorer og reise ut i verden.

– Konseptet Asamt kan bli stort, men vi må jobbe over lang tid for å få noe igjen for det. Den første utfordringen er at det kan ta lang tid før vi får en betydelig avkastning. Den andre utfordringen er at vi har en slags «høna og egget»-problematikk. Alt av utvikling og markedsføring koster penger, men investorer og fond(som kan gi oss penger) forventer at vi har et ferdig utviklet produkt, og masse brukere, før de gir penger. Derfor må vi ty til alternativet crowdfunding, eller folkefinansiering, som det heter på godt norsk.

Men hva er egentlig en crowdfunding?

– Jo, det er rett og slett det å samle inn penger fra «mannen på gata». Crowdfunding skjer gjennom sider som kickstarter.com, eller det norske alternativet startskudd.no, som vi skal bruke.

Kommer dere til å dra inn masse penger på dette da?

– Vet ikke, men hvis alt går etter planen så kan midlene hjelpe oss godt på veien. For at vi skal lykkes må vi jo finne de folka som syns konseptet vårt er kult og som ønsker å støtte oss. For å nå ut til så mange som mulig må vi lage en strategi. Strategien vi skal lage har to hensikter. Å nå ut til de som gir penger gjennom egne kanaler, og å gi kampanjen en pangstart. Klarer vi å få mange til å gi penger de første dagene, vil dette gi ringvirkninger. Vi vil da komme høyt på listene til Startskudd.no og vi vil bli lagt merke til av både DNB (som driver Startskudd) og andre givere.

Fett, hvordan kan jeg hjelpe?

– Det viktigste er som sagt at vi får mange givere og trafikk de første dagene. Vi starter kampanjen 6. februar, klokken 15:00. Kampanjen vil deles på Facebook. Her er et par ting du kan gjøre:

  • Du kan donere en valgfri sum en av de første dagene
  • Skrive til nære venner og invitere de til å støtte kampanjen
  • Dele innlegget vårt om crowdfundingen på Facebook (Vi skal betale for fremming av dette innlegget, jo flere som deler, jo bedre organisk spredning)
  • Og kommentere på innlegget at du har gitt penger

Bra, da har jeg en plan, men hva får jeg egentlig tilbake om jeg gir penger?

– Først og fremst vil du være med på å realisere en utrolig kul tjeneste. Du vil ikke bare få en tjeneste som du får bruk for, men som også vil hjelpe veldig mange andre. Om du ikke syns dette er nok, kan du også bestille kule effekter som klær og klistremerker.

Det er jo sånn at det er større sannsynlighet for at folk gir penger om de får noe tilbake. Om en start-up utvikler et produkt, er det jo veldig typisk at de som gir penger er en av de første som får kjøpe dette produktet. Men vi har jo ikke noe produkt, så det blir jo litt vanskelig for oss. Så vi må jo være kreative da. Finne på noe annet morsomt, som for eksempel eventyrsokker.

Hva er eventyrsokker?

– Det er sokker du kan ta på deg når du skal ut på eventyr, så klart! Eller på et arrangement eller en aktivitet. Det er i alle fall veldig kule sokker med logoen til Asamt. Vi bestiller de fra en produsent i Belgia. Google er et av selskapene som har bestilt effekter fra de tidligere, så jeg tror dette blir veldig bra.

Det høres veldig bra ut. Helt til slutt, hvor mye håper dere på å samle inn?

– Vi setter en målsetting på 50.000 kr, men det er veldig vanskelig å si hva vi vil samle inn. Vi håper jo selvfølgelig på mer, når vi målsettingen vår kan vi fremdeles hente inn mer. Det blir jo veldig spennende å se, du får følge med, så får vi se!